Sveika konkurencija kiekvienos rinkos atstovus skatina judėti pirmyn – kurti naujus produktus ar paslaugas ir pridėtinę vertę visuomenei, gerinti siūlomo produkto kokybę, ieškoti kūrybiškų kelių į vartotojų širdį.
Tai savotiškas variklis, kuris verčia tobulėti. Vis dėlto skirtinguose sektoriuose dažnai pasitaiko nesąžiningo konkuravimo atvejų. Vieni tokių – karteliniai susitarimai. Kas tai ir koks kovos būdas su jais yra efektyviausias?
Kas yra kartelinis susitarimas?
Kartelinis susitarimas – tai tame pačiame sektoriuje veikiančių įmonių susitarimas veikti išvien ir taip riboti konkurencingumą. Gali būti nustatomos tam tikrų prekių ar paslaugų kainos, pasidalinamos įtakos sferos, ribojama gamyba, keičiamasi konfidencialia informacija, susitariama dėl dalyvavimo viešuosiuose pirkimuose. Kokia to pasekmė? Naujam verslui labai sunku įsilieti į rinką, o nesąžiningai veikiančios bendrovės nebeinvestuoja į naujų idėjų bei naudų vartotojams paieškas, kokybės gerinimą.
Supratote teisingai – karteliniai susitarimai kenkia visiems. T. y. ne tik tam tikrame sektoriuje veikiančioms įmonėms, bet ir vartotojams. Idealioje, tvarkingoje sistemoje bendrovės turėtų konkuruoti siūlomų paslaugų kokybe, pasiūlymais, inovatyviais sprendimais. Jei to nelieka ir kažkas savavališkai „pasidalina“ tam tikrą sferą, jie įgyja didžiąją dalį įtakos ir gali konkuruoti nesąžiningai kitų bendrovių bei vartotojų sąskaita.
Stipri teisininkų komanda – efektyviausias kovos būdas
Natūraliai kyla klausimas – kaip su tuo efektyviai kovoti? Konkurencijos klausimus ir problemas Lietuvoje sprendžia Konkurencijos taryba. Vis dėlto įmonės, pastebėjusios arba įtariančios konkurentus elgiantis taip, kad nereikėtų dalintis „vieta po saule“, turėtų kreiptis į teisininkus. Labai svarbu dairytis tokių, kurie specializuojasi būtent konkurencijos teisėje ir turi daug įvairios patirties. Verta investuoti į partnerius, kurie turi patirties sprendžiant klausimus, susijusius tiek su Lietuvos, tiek su ES konkurencijos teise.
Jei įrodoma, kad įmonės buvo susijusios su karteliniu susitarimu, joms taikomos įvairios bausmės. Tai gali būti solidi bauda, diskvalifikacija iš viešųjų pirkimų, atsakomybėn patraukiami įmonių vadovai ir kt. Galiausiai, turbūt vienas didžiausių nuostolių – reputacijos ir gero įvaizdžio praradimas šiuolaikinio atsakingo vartotojo akyse.
Klausimai, kuriuos sprendžia specialistai
Beje, reikėtų suprasti, kad teisininkai reikalingi ne tik tada, kai reikia spręsti jau iškilusias problemas ir ginčus, bet nuolat – kuriant ir vystant sėkmingus, konkurencingus projektus. Patyrę specialistai leidžia objektyviai įvertinti situaciją sektoriuje, susikurti tvarkingą teisinį pamatą įmonės viduje, kovoti su nesąžiningais susitarimais supančioje aplinkoje bei padeda edukuoti darbuotojus apie konkurencijos pažeidimus ir jų prevenciją.
Keli pavyzdžiai, kokius klausimus kasdien sprendžia teisės specialistai:
- konsultacijos įmonėms aktualiais klausimais;
- atitiktis konkurencijos įstatymams ir atitinkamos patikros;
- bendradarbiavimo su konkurentais strategijos kūrimas;
- bendrovių pozicijos, konkurencingumo gerinimas;
- atstovavimas įmonėms valstybinėse institucijose;
- pažeidimų nustatymas
- atstovavimas atliekant tyrimus ir kratas;
- atstovavimas ginčuose.
Nuolatinė teisės ekspertų priežiūra leidžia įvertinti vykdomos veiklos galimybes ir rizikas, susikurti palankią aplinką viduje bei nuosekliai gerinti situaciją išorėje. Čia, kaip ir kitose teisės srityse, vis keičiasi ir pasipildo įstatyminė bazė. Taigi, jei norite maksimaliai susikoncentruoti ties verslo plėtra, teisinius klausimus verta patikėti profesionalams.
Teisininkai neatsiejama bet kokio inovatyvaus, atsakingo verslo dalis. Tokio, kuriam svarbu ne tik spęsti problemas, bet ir susikurti aplinką, kurioje joms vietos būtų kuo mažiau. Ypač kai kalbama apie nesąžiningą konkurenciją ir kiekvieno galimybę varžytis inovacijomis ir kokybe bei parodyti savo idėjas pasauliui.