Neringa – poilsiautojų mėgstamas kampelis. Kurortas žavi svečius tuo, kad jis nėra intensyviai urbanizuotas ir, kaip taikliai pastebėjo rašytojas Nobelio premijos laureatas Tomas Manas pranešime Rotary klube „Mano vasarnamis“, nepataikaujantis vasarotojams. Tas Neringos savitumas brangintinas ir saugotinas.
Tačiau industrijos šalininkų sumanymai veržiasi į Neringą. Rodos susisiekimas keltu ir autobusu, laivu Forelle, burlaiviais, greitaeigiu laivu Raketa puikios progos romantiškai išvykai. Tačiau nuolat suaktyvėja kalbos apie transporto priemonių gausinimą ir aktyvinimą, svarstoma ar pasiteisintų ir kokia jungtis geriau pasiteisintų.
Turime mažesnio masto, tačiau didoką tiltą per geležinkelį Klaipėdoje. Dėl jo eksploatacijos kyla daug problemų. O jei atsirastų tiltas, jungiantis Neringą su Klaipėda? Tikriausiai atsirastų žiemą jo valymo, apledėjimo, sniego pašalinimo bėdų.
Tiltas ar tunelis turėtų būti patogumas vykstantiems į Neringą automobiliais. Automobilių srautai, kaip rodo publikacijos spaudoje didėja ir, esant dabartinėms susisiekimo sąlygoms, kai nėra jungties su Klaipėda ir šiam transportui tenka keltis su keltu. Automobilių mėgėjai šią vasarą nelabai domėjosi alternatyviu transportu: vandens maršrutais, autobusais. „Pajūrio ekspresas“ – tai tęstinis „Lietuvos geležinkelių“ maršrutas, kuriuo iš sostinės traukiniu galima vykti į Kretingą ar Klaipėdą, o kelionę į kurortus tęsti nemokamais autobusais. Keleiviams siūlomos dvi kryptys: Vilnius – Palanga ir Vilnius – Nida su tarpinėmis stotelėmis Juodkrantėje, Preiloje ir Pervalkoje. Keliaujantys į Palangą iš traukinio į specialų autobusą persės Kretingos geležinkelio stotyje, į Neringos kurortus – Klaipėdos geležinkelio stotyje.
Bilieto kainą įskaičiuota kelionė traukiniu, automobiliu ir keltu. Po Neringą poilsiautojai galėtų daugiau įspūdžių pasisemti, važinėdami dviračiais ar gyvenviečių transportu. Dabar belieka spėlioti, ar patys žmonės nori poilsiauti ar „pailsinti“ automobilį. Automobilių statymas ir jų statymo taisyklių pažeidimai jau dabar yra problema. Atsiradus jungčiai, ar neperpildytume Neringos automobiliais su visomis iš to išplaukiančiomis pasekmėmis: reikėtų platinti kelius, susitaikyti su didesne tarša ir jos poveikiu aplinkai. Gal būt tektų kirsti mišką automobilių stovėjimo aikštelėms įkurti.
O tada ramybės ir gamtos prieglobsčio ieškančiam, pavargusiam nuo civilizacijos turistui Neringoje nebebus ko veikti. Tai didelės statybos, tunelis, kuris būtų statomas, laikinai užtvenkiant Marių plotus, turėtų įtakos marių ekosistemai. Prisiminkime, kad Palangos tiltas daug mažesnio masto sumanymas, tačiau pajudinti akmenys kelia problemų. O kas gali būti pajudintas, statant tunelį – paaiškės ne iš karto.
„Nepatinka automobiliai – galime pasiūlyti oro uostą“,- nudžiugins Neringos modernizavimo šalininkai. Koks tai būtų oro uostas ir kam jis reikalingas?
Kažkada edukaciniuose visuomeninių organizacijų renginiuose oro uosto šalininkai graudeno klausytojus, kad lėktuvai reikalingi sergančiai močiutei pas gydytojus vežti. Tačiau, kam ją vežti tokiu brangiu transportu, kai Nidoje yra ligoninė. Įdomu būtų pasigėrėti iš aukštai Neringos panorama. Tačiau pramoginių lėktuvų avarijų būta gana dramatiškų kitose Lietuvos vietose. Avarija miškingoje, gaistringoje vietoje ar nebūtų lemtinga Neringai ir neringiškiams?
Pokyčius transporto struktūroje lydėtų socialinės problemos. Ar būtų numatyta, ką įmanoma pasiūlyti žmonėms, kuriems grėstų bedarbystė, sumažėjus ar nebelikus keltų veiklos ir su ja susijusios infrastruktūros?
Čia diletanto, mylinčio Neringą pamąstymai. Socialiniai rašiniai ketina paruošti straipsnio tęsinį, pasikonsultavę su specialistais.
Vasarą pradėjome gvildenti ekologijos temą, kviesdami palikti savo automobilius ir rinktis keliauti autobusais ar vandens transportu. Papasakojome, kur geriausia apsistoti, atvykus į Nidą.
Spalio mėnesį socialiniai rašiniai kvies į diskusijas ekologijos tematika, siekdami sąmoningumo, bendraujant su gamta..
Mindaugas Jonušas